تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

لوله‌های از جنس فولاد، از جمله لوله‌های پر اهمیت و کاربردی در انواع صنایع هستند. لوله‌های فولادی در انواع مختلف و در سایزهای متنوع تولید می‌شوند. برای جلوگیری از سایش و خوردگی این لوله‌ها، باید با پوششی از فلز پوشانده شوند که به آن لوله‌های گالوانیزه فولادی می‌گویند. لوله فولادی گالوانیزه لوله‌ای است که با یک لایه از فلز روی پوشش داده شده است و در دو نوع سرد و گرم تولید می‌شود. در این مطلب به تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم پرداخته‌ایم.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

گالوانیزه چیست؟

گالوانیزه کردن شناخته‌شده‌ترین روش برای حفاظت از فلز است و سالانه صدها هزار تن محصولات فولادی در سراسر جهان گالوانیزه می­شوند. در کشورهای توسعه پیدا کرده، بیشتر مناطق شهری مهم دارای چند کارخانه گالوانیزه هستند و برای محافظت از بسیاری از اقلام تولیدی از فولاد، از تکنیک گالوانیزه کردن استفاده می‌کنند. این اقلام تولیدی معمولاً شامل صندلی پارک­ها، سیستم‌های ساختمانی، سقف‌ها، ایوان‌ها، پله‌ها، چهارپایه‌ها، پیاده‌روها و … می‌شوند. لوله ­های گالوانیزه گرم نیز برای ساخت سازه های فولادی مورد استفاده قرار می­گیرند.

لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم از واکنش یک فلز مذاب با آهن برای تولید یک لایه آلیاژی به دست می‌آید و در نتیجه زیرلایه و لایه آبکاری ترکیب می‌شود. گالوانیزه گرم به منظور حذف اکسید آهن از سطح لوله فولادی انجام می­شود. پس از این مرحله، لوله با محلول آبی کلرید آمونیوم یا کلرید روی یا محلول آبی مخلوط کلرید آمونیوم و کلرید روی شسته شده و سپس به حمام آبکاری گرم فرستاده می­شود.

مزایای گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم دارای مزایایی از جمله آبکاری یکنواخت، چسبندگی قوی و عمر طولانی است. پایه لوله فولادی گالوانیزه گرم و محلول آبکاری مذاب آن در برابر خوردگی ساختار مقاومی داشته است.

فرق لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله گالوانیزه سرد

لوله فولادی گالوانیزه سرد یه روش الکترو گالوانیزه تهیه می‌شود. مقاومت لوله گالوانیزه سرد در برابر خوردگی کمتر از لوله گالوانیزه گرم است. امروزه اکثر تولیدکنندگان لوله گالوانیزه معمولی از الکترو گالوانیزه (آبکاری سرد) استفاده نمی­کنند. فقط شرکت­های کوچک با تجهیزات کوچک و قدیمی، از فولاد الکترو گالوانیزه استفاده می­کنند، البته قیمت لوله برق گالوانیزه سرد به نسبت ارزان­تر است.

ویژگی لوله‌های گالوانیزه سرد

لوله فولادی گالوانیزه سرد یک لایه آبکاری شده است و لایه روی و پایه لوله فولادی به صورت جداگانه لایه بندی می­شوند. لایه روی نازک است و لایه روی به سادگی به پایه لوله فولادی متصل و جدا می‌شود؛ بنابراین مقاومت آن در برابر خوردگی ضعیف است. در خانه­های نوساز استفاده از لوله های فولادی گالوانیزه سرد به عنوان لوله آبرسانی ممنوع است.

نحوه به کارگیری گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد از طریق قرار دادن لوله در محلولی متشکل از روی و کاتد متصل به دستگاه الکترولیتی، تهیه می­شود. فرآیند گالوانیزه سرد برای محافظت از فلز در برابر خوردگی استفاده می­شود. فرآیند گالوانیزه سرد برای انواع خوردگی محصولات فولادی و سازه­ها مناسب است.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

گالوانیزه سرد از ماده استاندارد برای جداسازی کامپوزیت روی به ذرات روی استفاده می‌کند که محکم به بیرون فولاد می‌چسبند. در بیشتر موارد، لایه روی ناچیز است و فولاد به طور موثر در شرایط معمول زنگ زده است. در بیشتر موارد، گالوانیزه سرد برای ضد خوردگی اقلام و سازه‌های فولادی مختلف استفاده می‌شود.

مقایسه ضخامت پوششی لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم

یک تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم، مربوط به ضخامت پوششی آن‌ها است. روی گالوانیزه سرد فقط 10-50 گرم در متر مربع است؛ بنابراین در مقایسه با نوع گرم که مقدار روی آن بیشتر بوده، مقاومت در برابر خوردگی بین این دو نوع گالوانیزه (سرد و گرم) متفاوت و گالوانیزه گرم بسیار مقاوم­تر است.

در بررسی بدنه فولادی گالوانیزه گرم و سرم، متوجه می‌شویم که جدا شدن روی از سطح لوله‌های گالوانیزه گرم بسیار چالش برانگیز و سخت‌تر از نوع سرد آن است.

تماس با سپند قزوین

لوله گالوانیزه گرم برق ضخامت پوششی بیشتری در حدود 50 تا 60 درصد ایجاد می­کند که در مقایسه با گالوانیزه سرد هزینه بیشتری دارد. بدون شک قیمت لوله برق گالوانیزه سرد بسیار کم‌تر از نوع گرم است؛ اما نوع گالوانیزه گرم این مزیت را دارد که می­تواند در مقیاس بزرگ تولید شود و عمر طولانی­تری دارد و کاربردی­تر است.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

همانطور که گفته شد لوله‌های فولادی گالوانیزه به دو نوع تقسیم می­شوند، یکی لوله فولادی گالوانیزه گرم و دیگری لوله فولادی گالوانیزه سرد. لوله فولادی گالوانیزه سرد یک لوله فولادی الکترو گالوانیزه است. محتوای فولاد گالوانیزه در این نوع بسیار کم گزارش شده است. در مقایسه مقاومت هردو نوع لوله‌های فولادی گالوانیزه، مقاومت در برابر خوردگی لوله ­های فولادی گالوانیزه گرم ده­ها برابر لوله ­های فولادی گالوانیزه سرد است.

در ادامه تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم را به طور کامل بررسی کرده‌ایم:

لوله گالوانیزه سرد و گرم چه تقاوتی دارند؟

روش کار

روی در گالوانیزه گرم در دمای 450 درجه سانتیگراد تا 480 درجه سانتیگراد به دست می­آید، در حالی که روی در لوله فولادی گالوانیزه سرد از آبکاری در دمای اتاق به دست آمده است.

ضخامت لایه گالوانیزه

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، ضخامت روی در لوله گالوانیزه گرم بسیار ضخیم­تر از لوله فولادی گالوانیزه سرد است.

صافی سطح

سطح لوله فولادی گالوانیزه سرد بسیار ناهموارتر از لوله فولادی گالوانیزه گرم است.

قیمت

لوله های فولادی گالوانیزه گرم توسط تولید کنندگان لوله گالوانیزه معمولی تولید می­شوند. الکترو گالوانیزه یک روش گالوانیزه است و آن دسته از شرکت‌هایی که تجهیزات نسبتا قدیمی و مقیاس‌های کوچک دارند، اکثراً حالت الکتروگالوانیزه را به کار می‌گیرند. به طور طبیعی، لوله­های فولادی گالوانیزه سرد بسیار ارزان­تر از لوله های فولادی گالوانیزه گرم هستند.

در لوله گالوانیزه سرد تنها یک طرف لوله گالوانیزه می‌شود؛ در حالی که لوله فولادی گالوانیزه گرم باید به طور کامل از هر طرف گالوانیزه می‌شود.

چسبندگی

چسبندگی لوله فولادی گالوانیزه سرد بسیار کمتر از لوله فولادی گالوانیزه گرم است. از آنجایی که ماتریس لوله فولادی و لایه روی لوله فولادی گالوانیزه سرد مستقل هستند، لایه روی بسیار نازک است و به سادگی به ماتریس لوله فولادی متصل می­شود؛ بنابراین لوله فولادی گالوانیزه سرد به راحتی لایه­ هایش از هم جدا می­شود.

فرق بین لوله گالوانیزه گرم و سرد

خرید لوله گالوانیزه

بسیاری از خریداران تفاوت گالوانیزه سرد و گرم را نمیدانند و در خرید با چالش مواجه می‌شوند. ما در این مقاله به تمامی نکات لازم در این باره اشاره کردیم.

ما در مجموعه سپند قزوین به عنوان یک تولید کننده لوله ­و پروفیل گالوانیزه ، با چندین سال سابقه درخشان، بهترین محصولات را به شما عرضه خواهیم کرد. مشاوران ما به شما برای انتخاب بهترین نوع لوله براساس کاربرد مورد نظرتان، کمک خواهند کرد. ما باکیفیت­ ترین لوله گالوانیزه سرد و گرم را به مشتریان خود عرضه می‌کنیم و به شما کمک خواهیم کرد تا حرفه ­ای ترین و بهترین تجربه خرید خود را داشته باشید!

آخرین مقالات :

تفاوت لوله گالوانیزه و لوله سیاه
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه و لوله سیاه چیست؟

امروزه لوله‌های گالوانیزه میان اکثر مردم شناخته‌ شده‌اند و افراد زیادی در صنایع مختلف از این لوله‌ها استفاده می‌کنند. اما این استفاده گسترده باعث شده

سایز لوله گالوانیزه
بلاگ
اقای قربانی

جدول سایز، ضخامت و قطر لوله گالوانیزه

امروزه استفاده از لوله‌های گالوانیزه به بیشترین میزان خود رسیده است. این دسته از لوله‌ها به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی چون ضدزنگی، مقاومت در برابر

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

لوله گالوانیزه یکی از پرکاربردترین انواع لوله بوده که از طریق روی‌اندود فلز فولاد تولید می‌شود. این دسته از لوله‌ها به دو روش گرم و

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنایع
بلاگ
اقای قربانی

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنایع مختلف چیست؟

امروزه استفاده از پروفیل‌های گالوانیزه در صنعت ساختمان گسترش چشمگیری را تجربه کرده است. این دسته از پروفیل‌ها به دلیل دارابودن مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

لوله‌های از جنس فولاد، از جمله لوله‌های پر اهمیت و کاربردی در انواع صنایع هستند. لوله‌های فولادی در انواع مختلف و در سایزهای متنوع تولید

درباره ما

شرکت نورد لوله و پروفیل سپندقزوین در شهرک صنعتی لیا جدید در سال 1385تاسیس گردیده و تمامی دستگاه ها و خط تولید این مجموعه همگی ساخت کشور انگلستان میباشندکه با توجه به دارا بودن کادری مجرب در واحد کنترل و کیفیت , همواره مرغوبیت کالا را تضمین می نماید. هدف شرکت با در نظر داشتن استانداردهای روز دنیا , کیفیت در بحث لوله و پروفیل های گالوانیزه در سطح ملی و منطقه بوده , که همین امر باعث شده که همواره پیشرو در این صنعت باشد.

دسترسی سریع

راه های ارتباطی

قزوین کیلونتر14 جاده بویین زهرا , شهرک صنعتی لیا , خیابان کاوشگران , فاز 2 , روبروی کیفیت 3
دفتر مرکزی                                  دفتر کارخانه
02833453481-4                     02833454896-8

پست الکترونیکی :

info[at]sepandqazvin[dot]com

شبکه های اجتماعی :

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سپند قزوین می باشد