تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

لوله گالوانیزه یکی از پرکاربردترین انواع لوله بوده که از طریق روی‌اندود فلز فولاد تولید می‌شود. این دسته از لوله‌ها به دو روش گرم و سرد گالوانیزه می‌شوند که به این فرآیند در اصطلاح گالوانیزاسیون می‌گویند. لوله‌های گالوانیزه، از آن جهت که دارای یک لایه روی بر روی فلز مادر هستند، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارند. مقاومت بالای این دسته از لوله‌ها در برابر زنگ‌زدگی را می‌توان یکی از دلایل عمده محبوبیت این لوله‌ها دانست. لوله‌های گالوانیزه، دارای دو نوع متفاوت هستند که به طور کلی از ویژگی‌ها و خصوصیات مشترک متعددی برخوردارند. اما در کنار این خصوصیات مشترک، تفاوت‎‌هایی داشته که این تفاوت‌ها تأثیر بسیاری بر مواردی چون موقعیت کاربری، طول عمر و دوام این لوله‌ها دارند. شناخت این تفاوت‌ها کمک می‌کند تا افرادی که قصد خرید لوله‌ گالوانیزه را دارند، با دانش بیشتری و بر اساس نیاز خود اقدام به خرید کنند. در این مقاله قصد داریم تا تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین را تشریح کنیم و اطلاعات مورد نیاز در این مورد را ارائه دهیم.

این مطلب را هم حتما بخوانید: تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه سنگین یکی از انواع لوله گالوانیزه است که این لوله از قرارگرفتن فلز فولاد تحت فرآیند گالوانیزاسیون تولید می‌شود. لوله گالوانیزه سنگین کاربردهای گسترده‌ای دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، کاربرد در سیستم آب‌رسانی و بهداشتی در ساختمان‌ها و ساخت سازه‌های فلزی مانند گلخانه‌ها را می‌توان نام برد. همچنین برای تشریح مزایا و ویژگی‌های لوله گالوانیزه سنگین می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طول عمر بالا (بیش از 50 سال)
  • مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی
  • تنوع در ابعاد، اندازه و ضخامت
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه
تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

لوله گالوانیزه سبک

لوله گالوانیزه سبک، نوع دیگری از لوله‌های گالوانیزه است. این ‌دسته از لوله‌ها، همانند لوله‌های گالوانیزه گرم، با گالوانیزه‌شدن فلز مادر (فولاد) تولید شده و به سبب قرارگرفتن در فرآیند گالوانیزاسیون از مقاومت و دوام بالایی برخوردارند.  لوله گالوانیزه سبک به دلیل تفاوت‌هایی که با نوع سنگین دارد، مصارف متفاوتی را نیز دارا است. از کاربردها و مصارف لوله گالوانیزه سبک می‌توان به مواردی چون:

  • آبرسانی داخلی ساختمان‌ها
  • دستگاه‌های تهویه مطبوع
  • ساخت سازه گلخانه‌ها و ساختمان‌ها
  • و …

اشاره نمود. همچنین مزایا و ویژگی‌های این دسته از لوله‌های گالوانیزه که در موارد متعددی با لوله‌های سنگین یکسان هستند را اینگونه می‌توان عنوان کرد:

  • طول عمر بالا
  • مقاومت بالا در برابر رطوب و خوردگی
  • دارای انواع گوناگون
  • امکان تولید به روش گالوانیزه گرم و همچنین گالوانیزه سرد

لوله گالوانیزه سنگین یکی از انواع لوله گالوانیزه است که به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی که دارا است، در لوله‌کشی‌ها و سیستم‌های مرکزی و به طور کلی زیرساخت‌ها کاربرد دارد. لوله گالوانیزه سبک نیز، از خصوصیات مشابهی نسبت به لوله گالوانیزه سنگین برخوردار است اما به سبب تفاوت‌هایی که دارد، بیشتر در آبرسانی‌های درون ساختمانی و سازه‌های کوچک‌تر به کار گرفته می‌شود.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

تنها تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در ضخامت این دو نوع از لوله‌های گالوانیزه است. لوله گالوانیزه سنگین، دارای پوشش روی بیشتری نسبت به لوله گالوانیزه سبک بوده که این موضوع، موجب وزن بالاتر، ضخامت بیشتر و قیمت گران‌تر لوله گالوانیزه سنگین نسبت به نوع سبک آن می‌شود. به عبارت دیگر، پوشش روی قوی‌تر و ضخیم‌تر قرارگرفته بر روی لوله گالوانیزه سنگین، موجب افزایش خصوصیات نشأت‌گرفته از فرآیند گالوانیزاسیون در لوله گالوانیزه گرم می‌گردد. به طور کلی برای اشاره به تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین ، می‌توان موارد زیر را به اختصار تشریح نمود:

مقایسه لوله گالوانیزه سبک و سنگین

1.     ضخامت

ضخامت لوله‌های گالوانیزه سنگین نسبت به گالوانیزه سبک، به دلیل استفاده بیشتر از روی به منظور پوشش‌دهی فلز مادر بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود تا لوله‌های گالوانیزه سنگین قیمت و وزن بیشتری داشته باشند و در کنار آن، مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدن و خوردگی از خود نشان دهند.

2.    وزن

یکی از تفاوت‌های ایجاد شده میان لوله گالوانیزه سنگین و سبک، وزن این لوله‌ها است. ضخامت لوله‌های سنگین نسبت به سبک بسیار بیشتر بوده و این موضوع، موجب افزایش وزن لوله‌های گالوانیزه سنگین شده است.

3.    قیمت

بدیهی است که لوله گالوانیزه سنگین نسبت به گالوانیزه سبک قیمت بالاتری دارد. میزان بیشتر پوشش روی صورت گرفته بر روی فلز مادر را می‌توان دلیل این تفاوت قیمتی دانست.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

به طور کلی لوله گالوانیزه سنگین، پوشش روی قوی‌تری نسبت به لوله گالوانیزه سبک دارد و تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در موارد ضخامت، وزن و قیمت مشهود است.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به اشاره به تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین، اطلاعات مفید و کاملی در این رابطه ارائه نماییم. همانطور که گفتیم، لوله گالوانیزه سنگین و لوله گالوانیزه سبک، دو نوع از لوله گالوانیزه هستند که کاربرد گسترده‌ای در صنایع ساختمانی و کشاورزی دارند. لوله گالوانیزه سنگین، دارای پوشش کامل‌تری از فلز روی بوده که این موضوع موجب ضخامت، وزن و قیمت بیشتر این نوع لوله نسبت به لوله گالوانیزه سبک شده است.

 لوله گالوانیزه سبک و سنگین

سپند قزوین، بهترین تولیدکننده لوله و پروفیل گالوانیزه در ایران

شرکت سپند قزوین، یکی از برترین و بهترین تولیدکنندگان لوله و پروفیل گالوانیزه در ایران به شمار می‌رود. این شرکت با بهره‌گیری از خط تولیدی مجهز به دستگاه‌های تماماً خارجی (انگلیسی) همواره در تلاش بوده تا با تکیه بر علم روز، بهترین لوله و پروفیل گالوانیزه را تولید و به بازار عرضه کند. محصولات تولید شده در شرکت نورد لوله و پروفیل سپند قزوین، همگی از بالاترین کیفیت برخوردار بوده و این شرکت تمامی این محصولات را، با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به بازار عرضه می‌نماید. مشتریان محترم برای کسب اطلاع از قیمت‌ها و خرید محصولات شرکت نورد لوله و پروفیل سپند قزوین، می‌توانند با کارشناسان فروش این شرکت تماس حاصل نمایند.

آخرین مقالات :

تفاوت لوله گالوانیزه و لوله سیاه
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه و لوله سیاه چیست؟

امروزه لوله‌های گالوانیزه میان اکثر مردم شناخته‌ شده‌اند و افراد زیادی در صنایع مختلف از این لوله‌ها استفاده می‌کنند. اما این استفاده گسترده باعث شده

سایز لوله گالوانیزه
بلاگ
اقای قربانی

جدول سایز، ضخامت و قطر لوله گالوانیزه

امروزه استفاده از لوله‌های گالوانیزه به بیشترین میزان خود رسیده است. این دسته از لوله‌ها به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی چون ضدزنگی، مقاومت در برابر

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

لوله گالوانیزه یکی از پرکاربردترین انواع لوله بوده که از طریق روی‌اندود فلز فولاد تولید می‌شود. این دسته از لوله‌ها به دو روش گرم و

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنایع
بلاگ
اقای قربانی

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنایع مختلف چیست؟

امروزه استفاده از پروفیل‌های گالوانیزه در صنعت ساختمان گسترش چشمگیری را تجربه کرده است. این دسته از پروفیل‌ها به دلیل دارابودن مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

لوله‌های از جنس فولاد، از جمله لوله‌های پر اهمیت و کاربردی در انواع صنایع هستند. لوله‌های فولادی در انواع مختلف و در سایزهای متنوع تولید

درباره ما

شرکت نورد لوله و پروفیل سپندقزوین در شهرک صنعتی لیا جدید در سال 1385تاسیس گردیده و تمامی دستگاه ها و خط تولید این مجموعه همگی ساخت کشور انگلستان میباشندکه با توجه به دارا بودن کادری مجرب در واحد کنترل و کیفیت , همواره مرغوبیت کالا را تضمین می نماید. هدف شرکت با در نظر داشتن استانداردهای روز دنیا , کیفیت در بحث لوله و پروفیل های گالوانیزه در سطح ملی و منطقه بوده , که همین امر باعث شده که همواره پیشرو در این صنعت باشد.

دسترسی سریع

راه های ارتباطی

قزوین کیلونتر14 جاده بویین زهرا , شهرک صنعتی لیا , خیابان کاوشگران , فاز 2 , روبروی کیفیت 3
دفتر مرکزی                                  دفتر کارخانه
02833453481-4                     02833454896-8

پست الکترونیکی :

info[at]sepandqazvin[dot]com

شبکه های اجتماعی :

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سپند قزوین می باشد