لوله گالوانیزه چیست و به چه دلیل باید از آن استفاده کرد؟

لوله گالوانیزه چیست

لوله گالوانیزه چیست و به چه دلیل باید از آن استفاده کرد؟

لوله گالوانیزه چیست، لوله‌های فولادی گالوانیزه وسیله‌ای است که از دیرباز برای لوله‌کشی داخلی منازل و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. برخی از انواع لوله کشی‌های گالوانیزه تا اواخر دهه 1980 نیز رواج بسیاری داشت. امروزه نیز اگرچه استفاده از این وسیله مزایایی دارد، اما امکان دارد برخی از مشکلات را نیز در لوله کشی ساختمان ایجاد کند. در این مقاله مسائلی را از جمله طول عمر این لوله‌ها، اینکه آیا حاوی سرب هستند و چگونه می‌توان نوع لوله کشی خود را تعیین کرد، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لوله گالوانیزه چیست؟

در گذشته سرب رایج‌ترین فلزی بود که برای ساخت لوله‌های انتقال آب استفاده می شد. درباره لوله گالوانیزه چیست باید گفت تا سال 1900، بیش از 70 درصد شهرهای بزرگ از این نوع لوله در سیستم‌های آب آشامیدنی شهری استفاده می‌کردند. اما پس از افزایش مسمومیت‌های ناشی از استفاده از این عنصر، سازندگان شروع به جستجوی جایگزینی برای لوله‌های سرب کردند. در دهه 1960، فولاد گالوانیزه به عنوان بلوک ساختمانی انتخابی برای لوله کشی، جایگزین سرب شد.

لوله گالوانیزه چیست

نحوه تولید این محصول به این صورت است که وقتی لوله‌های فولادی درون روی مذاب فرو می‌روند، به لوله گالوانیزه تبدیل می‌شوند. این پوشش روی به جلوگیری از زنگ زدگی کمک می‌کند. در عین حال پس از چندین دهه استفاده، خوردگی و زنگ زدگی در داخل این لوله ها ایجاد می‌شود که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از راه‌های تشخیص اینکه لوله‌کشی منزل شما از نوع لوله کشی گالوانیزه ساخته شده، بررسی رنگ آن است. به گونه‌ای که لوله‌های فولادی گالوانیزه به رنگ خاکستری تولید می‌شوند. اما لوله های پلاستیکی معمولا مشکی هستند. اگر به دنبال خرید این لوله هستید، پایین‌ترین قیمت لوله گالوانیزه را از ما دریافت کنید.

کاربرد لوله گالوانیزه

هنگامی که برای اولین بار از لوله‌های گالوانیزه استفاده شد، این وسیله به دیگر انواع لوله‌ها ترجیح داده می‌شد. دلیل آن این بود که هزینه کمتری نسبت به مس داشتند. هنوز هم اغلب در پروژه‌های ساختمانی بزرگ و برای لوله کشی در فضای باز از لوله گالوانیزه بهره گرفته می‌شود. این لوله‌ها از پلاستیک بادوام‌تر هستند. یکی دیگر از مزایای این وسیله بیشتر بودن قطر آنها است و در مقایسه با مس، آب بیشتری از آن عبور می‌کند.

معایب استفاده از لوله گالوانیزه چیست؟

خوردگی این نوع لوله بارزترین عیب آن محسوب می‌شود، که در طول زمان در امتداد داخلی لوله‌ها رخ می‌دهد. از آنجایی که این نوع لوله‌ها از فولاد ساخته شده‌اند، حمل آن‌ها نیز بسیار سخت و هزینه‌بر به نظر می‌رسد، زیرا وزن بالایی دارند. اگر لوله‌ها آسیب ببینند، مالک خانه معمولا با تصمیم سختی برای تعویض آنها به جای تعمیر مواجه می‌شود، زیرا لایه روی معمولا در آن نقطه آسیب می‌بیند که منجر به خوردگی سریع‌تر لوله‌ها می‌شود. حتی اگر تصمیم دارید یک لوله گالوانیزه را تعمیر کنید، باز هم باید هزینه بالایی را برای آن در نظر بگیرید و اینکه لوله‌های جدید هرگز با قبلی‌ها یکسان نخواهند بود. 

در نهایت، زمانی که لوله‌ها شروع به خوردگی می‌کنند، سرب می‌تواند در آب شما رها شود. این مشکل در صورت مخلوط شدن لوله‌های مسی با لوله‌های گالوانیزه تشدید می‌شود. اگر لوله مورد نظر برای آب آشامیدنی استفاده شود، ممکن است مشکل بزرگتری ایجاد شود.

لوله های گالوانیزه چیستند

نحوه تولید لوله گالوانیزه 

گالوانیزه کردن را می‌توان به چند روش مختلف انجام داد. روی می‌تواند بر آهن یا فولاد اعمال شود تا لایه نازکی از فلز در برابر خوردگی محافظت کند. این فرآیند در دهه 1830 در اروپا توسعه یافت. در ابتدا، فلز با دست در روی مذاب فرو می‌رفت. با گذشت زمان، روش‌های دیگری مانند الکتروگالوانیزه، شراردیزینگ، پاشش فلزی و رنگ‌آمیزی توسعه یافت. 

پوشش‌های الکتروگالوانیزه، که به عنوان آبکاری الکتریکی نیز شناخته می‌شوند، با استفاده از جریان الکتریکی اعمال می‌شوند. با استفاده از این روش، پوشش روی به‌دست‌آمده نازک‌تر از زمانی است که مواد غوطه‌ور شده باشند، بنابراین این لوله‌ها را نمی‌توان در بیرون استفاده کرد. 

این روش برای پوشش سطوح داخلی و برای قطعات کوچکتر ایده‌آل به نظر می‌رسد. قطعات فولادی پس از قرار دادن در داخل یک درام بسته و چرخان با گرد و غبار روی و یک پرکننده و حرارت دادن تا دمای بسیار بالا، پوشش داده می‌شوند. روش دیگر برای پوشش لوله با روی استفاده از انواع خاصی از رنگ‌های فرموله شده خاص است.

طول عمر لوله آب گالوانیزه

حتی در بهترین شرایط، لوله کشی گالوانیزه به مرور زمان خورده می‌شود. طول عمر معمول فولاد گالوانیزه بین 25 تا 40 سال است. با این حال، در مناطقی که آب سخت وجود دارد، لوله‌های شما می‌توانند سریع‌تر از کار بیفتند. چیزی که در مورد لوله‌های گالوانیزه یک مشکل اساسی به حساب می‌آید، این است که ممکن است در داخل دچار خوردگی شوند. رسوبات در امتداد داخلی لوله به مرور زمان ایجاد می‌شود و جریان آب را محدود می‌کند. به این ترتیب فشار آب در خانه شما کاهش می‌یابد. این تجمع همچنین می‌تواند بر فشار آب در قسمت‌های دیگر لوله تأثیر بگذارد و باعث نشتی شود.

خوردگی همچنین می‌تواند در مفاصل رخ دهد که می‌تواند منجر به نشتی شود. متأسفانه، وقتی این نشتی‌ها در پشت دیوارها یا زیر کف شما اتفاق می‌افتد، ممکن است تا زمانی که خانه شما آسیب زیادی دیده باشد، آنها را کشف نکنید. نکته پایانی اینکه، لوله‌های گالوانیزه مشکلات متعددی دارند، از جمله: فشار کم آب، توزیع نامناسب آب، تغییر رنگ آب و نشتی.

  • فشار کم آب: خوردگی و رسوبات ایجاد شده در داخل لوله‌ها در طول زمان باعث کاهش فضای موجود در داخل لوله می‌شود که در نهایت کاهش فشار آب در خانه شما رخ می‌دهد.
  • توزیع نابرابر آب: از آنجایی که خوردگی اغلب به طور ناهموار جمع می‌شود، مناطق مختلف خانه شما احتمالا دارد مشکلات متفاوتی با فشار کم آب داشته باشند. اگر شما مالک اصلی خانه نیستید، آنچه ممکن است اتفاق افتاده باشد این است که برخی از لوله‌های گالوانیزه توسط مالک قبلی جایگزین شده‌اند، در حالی که برخی دیگر در جای خود باقی مانده‌اند.
  • تغییر رنگ آب: اگر متوجه لکه‌های قهوه‌ای در سینک یا وان خود شدید، احتمالا در آب خود آهن داشته باشید که می‌تواند ناشی از لوله های گالوانیزه باشد.
  • نشتی: با گذشت زمان، زمانی که لوله‌کشی گالوانیزه در نهایت از کار می‌افتد، اتصالات نشت می‌کنند که می‌تواند آسیب زیادی به خانه شما وارد کند. نشتی که در پشت دیوارها یا زیر کف رخ می‌دهد، در صورت عدم توجه، می‌تواند باعث آسیب شدید شود. در بدترین حالت، ممکن است صاحب خانه نه تنها نیاز به تعویض لوله‌ها داشته باشد، بلکه هرگونه آسیب ناشی از نشت آب در فونداسیون، دیوارهای خشک، کف، سقف، تیرهای نگهدارنده چوبی و ورق را نیز باید تعمیر کند. نشت آب پنهان حتی می‌تواند منجر به آسیب قالب شود. لوله‌های نشتی که باعث آسیب بیشتر می‌شود، آهنربایی برای موریانه‌ها هستند.
درباره لوله گالوانیزه

راه‌های تشخیص نشتی در پشت دیوارها

راه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • بوی کپک
  • کپک یا قارچی که روی دیوارها یا قرنیزها رشد می‌کند.
  • لکه‌های مایل به سفید، زرد یا قهوه‌ای روی دیوار سفید.
  • لایه‌برداری رنگ یا کاغذ دیواری.
  • سقف‌ها، کف‌ها یا دیوارهای تاب خورده.

اگر نگران نشتی هستید، موارد زیر را در خانه خود بررسی کنید:

  • آب غیر قابل توضیحی که روی زمین شما ظاهر می شود.
  • کف های اسفنجی، منحرف یا کمانش، تخته قرنیز یا فرش مرطوب.
  • کپک و سفیدک.
  • مناطق گرم یا گرم روی زمین شما.
  • صدای جاری شدن مدام آب.
  • قبض آب غیرمعمول بالا.

اگر قصد خرید لوله گالوانیزه دارید و نمیدانید چه وزنی مورد نیاز کار شماست، حتما مقاله “اهمیت وزن لوله گالوانیزه گلخانه” را مطالعه کنید.

کاربرد لوله گالوانیزه در سال‌های اخیر

امروزه همچنان می‌توان این وسیله را در بسیاری از ساختمان‌ها دید. به عبارت دیگر، کاربرد لوله گالوانیزه هنوز رواج زیادی دارد، اما با در نظر گرفتن معایب این وسیله که در این مقاله توضیح داده شد، بسیاری از افراد احتمالا ترجیح خواهند داد که از موارد دیگری استفاده کنند. موارد جایگزین این لوله متعدد است و می‌توان برای جلوگیری از مشکلات در ساختمان‌ها، این موارد را تهیه کرد و در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار داد.

آخرین مقالات :

تفاوت لوله گالوانیزه و لوله سیاه
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه و لوله سیاه چیست؟

امروزه لوله‌های گالوانیزه میان اکثر مردم شناخته‌ شده‌اند و افراد زیادی در صنایع مختلف از این لوله‌ها استفاده می‌کنند. اما این استفاده گسترده باعث شده

سایز لوله گالوانیزه
بلاگ
اقای قربانی

جدول سایز، ضخامت و قطر لوله گالوانیزه

امروزه استفاده از لوله‌های گالوانیزه به بیشترین میزان خود رسیده است. این دسته از لوله‌ها به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی چون ضدزنگی، مقاومت در برابر

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

لوله گالوانیزه یکی از پرکاربردترین انواع لوله بوده که از طریق روی‌اندود فلز فولاد تولید می‌شود. این دسته از لوله‌ها به دو روش گرم و

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنایع
بلاگ
اقای قربانی

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنایع مختلف چیست؟

امروزه استفاده از پروفیل‌های گالوانیزه در صنعت ساختمان گسترش چشمگیری را تجربه کرده است. این دسته از پروفیل‌ها به دلیل دارابودن مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد
بلاگ
اقای قربانی

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

لوله‌های از جنس فولاد، از جمله لوله‌های پر اهمیت و کاربردی در انواع صنایع هستند. لوله‌های فولادی در انواع مختلف و در سایزهای متنوع تولید

درباره ما

شرکت نورد لوله و پروفیل سپندقزوین در شهرک صنعتی لیا جدید در سال 1385تاسیس گردیده و تمامی دستگاه ها و خط تولید این مجموعه همگی ساخت کشور انگلستان میباشندکه با توجه به دارا بودن کادری مجرب در واحد کنترل و کیفیت , همواره مرغوبیت کالا را تضمین می نماید. هدف شرکت با در نظر داشتن استانداردهای روز دنیا , کیفیت در بحث لوله و پروفیل های گالوانیزه در سطح ملی و منطقه بوده , که همین امر باعث شده که همواره پیشرو در این صنعت باشد.

دسترسی سریع

راه های ارتباطی

قزوین کیلونتر14 جاده بویین زهرا , شهرک صنعتی لیا , خیابان کاوشگران , فاز 2 , روبروی کیفیت 3
دفتر مرکزی                                  دفتر کارخانه
02833453481-4                     02833454896-8

پست الکترونیکی :

info[at]sepandqazvin[dot]com

شبکه های اجتماعی :

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سپند قزوین می باشد